Strona główna -> S P M
         IMIENINY:
 Relacja z półkolonii-Lato 2018 ,,Poszukiwanie przygody z udziałem… wody”2018-07-16

Półkolonia letnia zorganizowana przez Stowarzyszenie Przyjaciół Moch trwała w dniach od 16 do 27 lipca 2018 roku. Zajęcia odbywały się w Sali wiejskiej, na hali sportowej, na placu zabaw oraz odbyło się 6 wycieczek. W sumie w obu turnusach uczestniczyły 63 osoby. Nasza akcja to nie tylko wypoczynek, ale również cykl działań edukacyjnych mających na celu uzmysłowienie dzieciom , jak ważna jest woda w naszym środowisku oraz jak należy ją oszczędzać i chronić. Uczestnicy poznali różne zawody związane pośrednio lub bezpośrednio z wodą, środki transportu wodnego oraz wypoczywali nad wodą.

Podczas zajęć dzieci odwiedził iluzjonista Armand z Wolsztyna oraz Teatr Galana z Krakowa ze spektaklem pt. „Mówię NIE”. Uczestnicy półkolonii spotkali się również ze strażakami OSP Mochy oraz ze strażakami Państwowej Straży Pożarnej we Wolsztynie. Poznali nowoczesny sprzęt, którego używają strażacy podczas gaszenia pożarów oraz uczestniczyli w zajęciach edukacyjnych w Sali „Ognik” w PSP w Wolsztynie.

Galeria zdjęć z tych spotkań

Największą atrakcją był 2 – dniowy wyjazd do Bydgoszczy, gdzie wodę spotykaliśmy na każdym kroku. Najpierw zwiedziliśmy Muzeum Wodociągów, które znajduje się w dawnej Wieży Ciśnień. Zgromadzono tu fragmenty starych drewnianych wodociągów, studni oraz sporo modeli dawnych wanien, sedesów, kranów, magli, misek, piecyków podgrzewających wodę, które wzbudziły wśród dzieci wielkie zdziwienie. Potem wspięliśmy się na punkt widokowy , który znajduje się na tej wieży. Pokonaliśmy ok.170 schodów, nie było łatwo!!! Mimo zachmurzenia , obejrzeliśmy Bydgoszcz z góry, pani Monika – przewodnik - wskazała wiele budynków, które potem obejrzeliśmy z bliska. Potem udaliśmy się do Muzeum Mydła i Historii Brudu. Tu z wielkim zainteresowaniem wysłuchaliśmy historii związanej z higieną człowieka w różnych epokach i w różnych krajach. Potem uczestniczyliśmy w warsztatach podczas, których każdy wykonał mydło wg specjalnego przepisu zawartego w czarodziejskiej księdze. Następnie udaliśmy się do Manufaktury Karmelu, gdzie obejrzeliśmy produkcję karmelu oraz wykonaliśmy kolorowe pyszne lizaki . Oczywiście był też czas na „słodkie zakupy”, a potem obiad w restauracji z widokiem na rzekę. Po posiłku rejs statkiem po Brdzie i zwiedzanie Barki Lemara. Jest to zabytkowa barka zbudowana w 1937 roku w bydgoskiej stoczni, niegdyś setki takich barek żeglowały przez Bydgoszcz. Cieszy się ona wielkim zainteresowaniem turystów, bo w jej wnętrzach można zobaczyć oryginalne mieszkanie rodziny szyperskiej sprzed II wojny światowej. Na barce odbywają się tez spotkania rodzin szyperskich. Dla naszych dzieci urządzono tam zabawy związane z łowieniem ryb, rzuty kołem ratunkowym i inne. Potem udaliśmy się do schroniska młodzieżowego, gdzie mieliśmy nocleg. Po kolacji poszliśmy jeszcze na spacer i obejrzeliśmy piękny nowoczesny dworzec PKP, który wieczorem był ładnie oświetlony.

Fotorelacja z pierwszego dnia wycieczki.

Następnego dnia rano rozpoczęliśmy grę miejską przygotowaną dla nas przez panią przewodnik. W ośmioosobowych grupach szukaliśmy budynków, pomników lub informacji ukrytych na planszach stojących w różnych punktach starego miasta. To była świetna zabawa i utrwalenie wiadomości , które usłyszeliśmy poprzedniego dnia. Po tej grze zwiedzaliśmy Bibliotekę Wojewódzką, w której znajduje się cenny księgozbiór sprzed kilkuset lat tzw. Biblioteka Bernardino oraz nowoczesne czytelnie i wypożyczanie przez Internet. Cały księgozbiór liczy ok. jednego miliona książek, czasopism i in. materiałów, pół miliona w budynku głównym oraz pozostała część w 26 filiach na osiedlach Bydgoszczy i w okolicy. Po obiedzie pojechaliśmy do papugarni, na którą czekali wielbiciele papug. Wszyscy odważni zakupili nasionka – przysmaki tych ptaków i zachęcali papugi, aby to właśnie u nich przysiadły na ramieniu bądź też na ręce i zajadały smakołyki. Niektórych półkolonistów papugi bardzo polubiły i często odwiedzały ich ramiona, natomiast inni byli zawiedzeni. Następnie pełni wrażeń i wspomnień ruszyliśmy do domu.

Fotki z drugiego dnia – Bydgoszcz

W poniedziałek 23 lipca odbyła się olimpiada sportowa , konkurs plastyczny oraz test sprawdzający –ile wiadomości o znaczeniu wody zapamiętali uczestnicy naszego wypoczynku. We wtorek pojechaliśmy na Baseny Chrobry do Głogowa. Po kąpieli wraz z przewodnikiem udaliśmy się na Nowe Stare Miasto, aby wspiąć się na Wieżę Ratuszową /druga w Europie pod względem wysokości/-280 schodków, a po drodze podziwialiśmy stroje Głogowian z różnych epok, monety oraz fotografie starego i nowego Głogowa. U samej góry by niesamowity widok na odbudowane 30 lat temu Stare Miasto oraz zauważyliśmy dym pożaru wysypiska śmieci z okolic Polkowic, o którym było głośno w mediach. Następnie obejrzeliśmy odkryte niedawno wykopaliska – sukiennice głogowskie, potem poszliśmy do XVIII –wiecznej twierdzy, gdzie każdy mógł poleżeć na twardej pryczy wojskowej, „skorzystać z zbiorowej toalety żołnierskiej” oraz oddać strzały z muszkietów do wirtualnego celu. Niektórzy zostali poddani musztrze wojskowej. Oczywiście przed powrotem zakupiliśmy pamiątki dla całej rodziny i zjedliśmy pyszne lody.

Fotki z Głogowa

W środę pojechaliśmy do Leszna, gdzie starsi uczestnicy poznawali Castoramę, a młodsi w tym czasie bawili się na placu zabaw. W Castoramie każdy mógł obsługiwać kasę nabijając cenę wybranych produktów, potem odwiedziliśmy stanowisko z różnymi narzędziami, gdzie nasi uczestnicy wykazali się spora wiedzą. Po tym- mieszali farby z wykorzystaniem specjalnego komputera, aż w końcu zobaczyli stanowisko stolarza. Tak przygotowani do pracy poszli na warsztaty, gdzie każdy zbijał deseczki i wykonał pudełko na narzędzia. Swoje prace zabrali do domu, otrzymując jeszcze dyplom i różne gadżety od Castoramy. Następnie udaliśmy się do kina i obejrzeliśmy film przygodowy pt. ”Kuba Guzik”. W drodze powrotnej odwiedziliśmy rozlewnię wód mineralnych i źródlanych, „Hermes” we Włoszakowicach. Tam obejrzeliśmy cykl produkcyjny od pustej butelki przez napełnianie wodą, zakręcanie butelki, naklejanie etykiet, pakowanie w folie po 6 sztuk, tworzenie palet i magazynowanie. Tu również dzieci otrzymały upominki od firmy.

Fotki z Leszna

W czwartek odwiedziliśmy plażę gminną we Wieleniu. Wszyscy się wykąpali, pobawili na placu zabaw. Potem tradycyjnie zjedliśmy obiad w Relaksie, a następnie nowym deptakiem wzdłuż jeziora udaliśmy się na lody. W piątek odbyło się zakończenie półkolonii. Obejrzeliśmy zdjęcia z naszego wypoczynku, wręczyliśmy nagrody za konkursy i podziękowaliśmy naszym sponsorom, którzy od lat pomagają nam w organizacji półkolonii.

Galeria z Wielenia i zakończenia

Dziękuję

*kadrze –wolontariuszom:

Paniom: Danucie Skulskiej, Katarzynie Filipek, Jolancie Piosik, Renacie Patalas, Krystynie Grabiec, Adeli Piosik, Bogumile Ganczarskiej, Annie Kruk

Panom : Leszkowi Kolmanowi i Grzegorzowi Mikołajczakowi

Obsłudze kuchni: Małgorzacie Marciniak i Bożenie Knop.

*Sponsorom - pani Annie Brzostowskiej, panom: Ryszardowi Grabcowi, Ireneuszowi Rejentowi, Miłoszowi Ślusareńka, państwu A.K. Gorzelniak, A.R. Langner, A.M. Matysik, A.Ł. Lorenc.

Wsparcie finansowe otrzymaliśmy również z Gminy Przemęt, z Funduszu Sołeckiego wsi Mochy oraz Stowarzyszenia Przyjaciół Moch

Organizator wypoczynku Elżbieta Wita

redaktor: Naczelny

<- powrót
Komentarzy: 0Strona:    dodaj komentarz

liczba odwiedzin: 3869308      online: 1

Copyright © Zespół Szkół w Mochach. - Wszelkie prawa zastrzeżone.
Zezwala się na wykorzystywanie materiałów zamieszczonych w witrynie w innych publikatorach, pod warunkiem podania źródła ich pochodzenia