Strona główna -> SZKOŁA PODSTAWOWA -> KLASY GIMNAZJUM
         IMIENINY:
 „Świat zbudowany jest z drgających kulek niewidocznych dla oka.”2016-06-10  

Na początku czerwca odbyła się kolejna lekcja innowacyjna z chemii. Tym razem zaproszona została klasa VIa. Wiodącym tematem spotkania była "Ziarnista budowa materii" - splot gimnazjalnych treści programowych z chemii i fizyki. Lekcje poprowadziły uczennice klasy IIb gimnazjum: Martyna Płatników oraz Julia Rodewald.

Julia: Na początku lekcji odczuwałam lekki stres. Wprowadziłam młodszych kolegów i koleżanki w temat spotkania,uważnie dobierając słownictwo chemiczne, tak aby było zrozumiałe dla wszystkich. Później stopniowo przekształcałam teorię w praktykę, aby lekcja stała się inspirującą przygodą z chemia i fizyką.

Martyna: Myślę, że nam się to nieźle udało... Uczniowie zaczęli zasypywać nas mnóstwem pytań, chętnie nawet bardzo chętnie zgłaszali się do wykonywania opracowanych przez nas wcześniej prostych eksperymentów, które miały zmierzać do pokazania, że materia zbudowana jest z atomów i cząsteczek. Przepraszam zagalopowałam się :) Na moment weszłam w profesjonalne słownictwo, ot chemiczny nawyk gimnazjalistki. Przeobrażam się w nauczycielkę. ;)

Julia: Zaczęły się doświadczenia. Prawie każdy uczeń ze szkoły podstawowej chciał brać udział. To było miłe. Pod naszym nadzorem młodzi oblali się perfumem, mierząc czas przemieszczania się zapachów. A propos, w klasie bardzo intensywnie pachniało wodą kolońską...

Martyna: Wywietrzyłyśmy później. Uczniowie byli tak zafascynowani, że nie zwracali uwagi na perfumowy zaduch. Z zapałem wykonywali kolejne doświadczenie, rozpuszczając gęsty sok w wodzie obserwując przy tym proces dyfuzji.

Julia: Kolejne doświadczenie ze zmniejszaniem się poziomu mieszaniny denaturatu i wody po wymieszaniu bagietką, wprawiło młodych w delikatną konsternację...

Martyna: Szybko jednak postarałam się je zobrazować, tym samym wytłumaczyć zjawisko zmniejszania się objętości, wykorzystując elementy kuchenne. Młodzi uczniowie wymieszali fasolę z soczewicą i sprawa stała się zrozumiała. Ziarenka soczewicy "weszły" w puste miejsca między fasolkami, stąd i poziom się obniżył.

Julia: Uważam, że końcowy etap lekcji był ciekawy i wesoły. Na zadawane pytania, podsumowujące lekcję odpowiadało bardzo dużo osób. Można też było zauważyć spore zainteresowanie tematem, a oto przecież nam, jako nauczycielkom prowadzącym chodziło.

Martyna: Mam nadzieję, że lekcja zaowocuje chęcią do solidnej nauki w gimnazjum i zniweluje stres pomiędzy zmianą szkoły :)

Julia: Reasumując, takie spotkania integrują i motywują. Warto kontynuować tego typu lekcje w przyszłych latach.

Martyna: Super, ale pytałaś się uczniów ze szkoły podstawowej, czy takie lekcje im się podobają?

Julia: Naturalnie. Odpowiedź była jednoznaczna - więcej lekcji prowadzonych przez gimnazjalistów dla uczniów szkoły podstawowej. Takich spotkań się nie zapomina! ;)


Dla Was, na temat lekcji innowacyjnej garść refleksji zebrały Martyna Płatników i Julia Rodewald. 

Lekcję innowacyjna pilotowała Violetta Kasperska-Kosicka

redaktor: Naczelny  

<- powrót        
Komentarzy: 0Strona:    dodaj komentarz

 liczba odwiedzin: 3227996      online: 3

Copyright © Zespół Szkół w Mochach. - Wszelkie prawa zastrzeżone.
Zezwala się na wykorzystywanie materiałów zamieszczonych w witrynie w innych publikatorach, pod warunkiem podania źródła ich pochodzenia